Mathildedahlin kylätoimijaretki

6.9.2018

Kävin lauantaina 1.9. kylätoimioiden kanssa Mathildedahlin kylässä.

Kylä on tunnettu yrityksistään, jotka ovat kasvattaneet mainettaan pitämällä Mathildedahlin hengissä yrityksien välisellä yhteistyöllä. Kyseisen yhteistyön positiivinen tulos oli syynä siihen, miksi lähdimme vierailemaan Salon suunnalla.

Nykyistä Mathildedahlin kylää alettiin rakentamaan 2004, kun Tuula Gustafsson oli päättänyt ostaa entisen tehdasalueen. Alueen maaperä oli silloin vielä täynnä teollisuuspäästöjä, joten se piti putsata. Maaperä saikin puhtaat paperit kuukauden jälkeen ja siitä eteenpäin Tuula on sijoittanut ja saanut mukaan yrityksiä tähän ”hulluun” visioonsa, jota aika ajoin ovat epäilleet niin yksityiset ihmiset kuin itse Salon kaupunki.

Tänä päivänä ei edes uskoisi, että Matildasalmen rannalla sijaitseva paikka on ennen ollut teollisuusalue. Luonnon on annettu kasvaa rauhassa ja harmoniassa kylän asukkaiden kanssa. Rantaan on rakennettu satama, jossa on tilaa yli 200 venepakalle. Alue on kaikessa yksinkertaisuudessaan kaunis ja vanhanajan rakennukset on ehostettu korostamaan tätä luonnollista kokonaisuutta.

Kylän yritysvalikoimasta löytyy suklaa kahvilaa, alpakan villasta tuotettuja tuotteita, vaatekauppaa, jonka vaatteet on tuotettu tehtaiden ylijäämä kankaasta, muutamia majoituspaikkoja ja ravintoloita. Mathildedahlinissa järjestetään myös erilaisia tapahtumia kuten näytelmiä ja erilaisia musiikkikeikkoja. Kylässä on myös yritysten lisäksi muiden ihmisten omistamia toisia asuntoja, joita käytetään useimmiten vuodenajasta riippumatta.

Kylätoimijaretken työpaja

Lähdimme heti matkaan aamulla kahdeksalta. Matkasimme Kouvolasta minibussilla Helsingin kautta Mathildedahliin ja matka yhteen suuntaan kesti kolme tuntia.

Menomatkalla Mathildedahliin teimme työpajaa, joka oli osa retkemme sisältöä. Työpajassa pohdimme, mitä onnistumisia kylät ovat saaneet yhteistyöllään aikaiseksi ja miten näihin positiivisiin lopputuloksiin ollaan päästy. Sama tehtävä tehtiin munauksien kohdalla ja mikä tai mitkä asiat ovat johtaneet kyseisen kyläprojektin tai tapahtuman epäonnistumiseen.

Perille päästyämme söimme lounaan ravintola Mathildan Marinassa, joka sijaitsee aivan Matildasalmen rannassa sataman tuntumassa. Söimme ravintolan seisovastapöydästä ja ruuan jälkeen kokoonnuimme kokoustilaan, jossa Tuula kertoi meille nykyisen Mathildedahlin historiasta ja miten hän on rakentanut alueen sellaiseksi kuin se nyt on.

Historian ja esittelyn jälkeen retkiryhmällämme oli pari tuntia aikaa vierailla kylässä ja sen eri yrityksissä ennen paluutamme Kouvolaan. Itse kävin katselemassa alpakoita ja niiden villasta tuotettuja tavaroita, suklaakahvilaa ja vanhaa osuuskauppaa, jossa nykyisin toimii ravintola Terho. Olimme takaisin Kouvolassa illalla noin 20:45.

Mielestäni Mathildedahlin ruukkikylä on mahtava esimerkki Suomalaisesta sisusta ja uskosta siihen, mitä tekee. Suosittelen kaikkia sielläpäin matkailevia vierailemaan kylässä, jos vain suinkin mahdollista!